Duurzaamheid en de Goede Herderkerk

God is trouw aan Zijn schepping, aan Zijn schepselen, aan Zijn kerk. Daar leven we van. De kerk is misschien wel de meest duurzame organisatie van ons land. We geloven dat Hijzelf haar in stand houdt. Ons werk moet dan ook geen emotioneel strovuur, maar bestendig en toekomstgericht zijn. We worden geroepen de trouw van God te weerspiegelen. In ons omgaan met elkaar alsook met Gods schepping, de natuur. (Scriba René de Reuver, juni 2021)

Duurzaamheid is één van de kernwaarden van ons christenzijn. Als wijkgemeente van de Goede Herderkerk proberen wij daar ook binnen onze mogelijkheden invulling aan te geven. Zo hebben wij enkele jaren geleden besloten om 43 zonnepanelen te plaatsen en hebben we ook vele jaren oud papier ingezameld. Helaas is dat laatste door de Gemeente Ridderkerk gestopt, maar niet zonder dat wij (evenals andere instellingen) tijdelijk een financiële compensatie ontvangen. Voorwaarde is wel dat wij als gemeente zichtbaar ons steentje blijven bijdragen aan duurzaamheid. En dat is binnen onze gemeente positief opgepakt. Zo houden enkele gemeenteleden dagelijks de directe omgeving van 3 ondergrondse vuilcontainers in de gaten en als de containers vol zijn of er wordt vuil naast geplaatst, dan wordt dat doorgegeven aan de BAR.

Ook leveren wij jaarlijks een bijdrage aan de landelijke World Clean-Up Day. Vanuit onze wijkgemeente dragen enkele gemeenteleden hun steentje bij aan het opruimen van zwerfafval in de straten rondom de Goede Herderkerk en in de wijk. Zoals hierboven genoemd is deze deelneemactie een vervolg op de oud papier actie die gestopt is. Op deze leuke manier leveren wij een bijdrage aan een schoner leefmilieu en krijgen we natuurlijk (tijdelijk) een kleine financiële vergoeding voor het missen van de oud papier opbrengsten. Iedereen, jong en oud die staat voor een schoon milieu en duurzaamheid kan hieraan meehelpen.

Als u vragen heeft of een keer mee wilt helpen, kunt u contact opnemen met ondergetekende.

Namens het Goede Herderkerk Duurzaamheidsteam,

Cor Hakkesteegt (Mail: cthakkesteegt@hotmail.com / Mobiel: 06-28688844)